Viser opslag med etiketten mad der holder. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten mad der holder. Vis alle opslag

lørdag den 20. juli 2013

Så bliver der syltet i det lille hjem


Vi er så heldige at være med i en økologisk andelshave. 4 par deles om havearbejdet og udbyttet, det eneste det koster er arbejdskraft hver 4. Uge og lidt frø. 

I denne uge var det altså vores tur og eftersom det var tid til at tynde ud i rødbederne, fik vi en 2,5 kg fine rødbeder med hjem. 
Min kære husbond ELSKER syltede rødbeder, så det skulle de da forvandles til:-)

Opskriften er Stærkt inspireret af Camilla Plum, men har ændret lidt på nogle små ting. Kan godt lide ideen med nogle ekstra lækre krydderier, så det ikke bliver så kedeligt og ensartet. De er meget populære herhjemme og derfor får I opskriften her:


Syltede rødbeder:

2,5 kg rødbeder

3 spsk salt

1,5 L. Eddike/æblecidereddike

800 g. Sukker/Økologisk rørsukker

1 spsk hele kardemomme kapsler

2 kanelstænger

1 spsk hel allehånde

3 laurbærblade

4 spsk sennepsfrø

2 spsk hele sorte peber

2 kviste frisk timian.


Rødbederne koges i vand i ca. 30-45min alt efter størrelse. De skal være møre, men stadig faste. 
Jeg putter dem direkte i isvand, når de har kogt, på denne måde er skindet lige til at smutte af.


Rødbederne skæres i skiver og lægges i skoldede glas (jeg skyller først i kogende vand, derefter i en stærk alkohol).


Resten af ingredienserne koges sammen og hældes over rødbederne.


De kan holde virkelig længe, hvis de opbevares korrekt (køligt og mørkt).

mandag den 8. juli 2013

Vi tørre og tørre i det lille hjem


Er stadig i fuld krig med at konservere rosenblade og det har resulteret i bakker,  plader og andet godt i hele huset med rosenblade, der ligger til tørre. 

Bonusen er, at hvis man syntes man trænger til lidt ekstra sommer stemning, skal man bare køre hænderne igennem bladene også dufter der af sol, sommer, parfume og meget andet godt:-)

fredag den 5. juli 2013

Spinat, så vi kan blive store og stærke


Spinaten er i fuld flor i haven og vi kan simpelthen ikke nå og spise det alt sammen. Derfor fik jeg blancheret en KÆMPE omgang i onsdags i en gang saltet vand og derefter fordelt i fryseposer. Tror jeg vil gentage succesen om et par dage, men mon ikke vi så har til en vinter i ren Skipper Skræk stil -fuld af kræfter og store bøffer :-)

søndag den 30. juni 2013

Oregano "pesto" til fryseren



Muuuums.... Oregano "pesto", så vinteren også kan blive fuld af smagen af friske krydderurter:-)

De to bitte to små planter vi i foråret plantede i vores kæmpe havekrukke, har været glad for den danske "sommer" og er gået helt amok. Så nu var det altså tid til at få skåret kraftigt ned i planterne, så vi har oregano hele sommeren og de ikke går i blomst. 

Derfor har jeg nu lavet en falsk pesto. Har nemlig kun tilsat frisk oregano, hvidløg og olie. På denne måde syntes jeg den er mere anvendelig, når man tager en bøtte ud af fryseren. Den er ligesom mere "ren" i smagen og virkelig god at bruge i madlavningen:-)